لوگوی بگوسیب
begooseeb logo

درباره داستان تن تن و نیلوفر آبی

 

درباره کتاب تن تن نیلوفر آبی

 

نیلوفر آبی
این داستان در چین اتفاق میافته، مکانی که هنوز برای تن تن ناشناخته و مرموز هستش!

اون وظیفه از بین بردن تجارت بین‌المللی تریاک رو برعهده می‌گیره، تجارتی که در این کشور زیبا در حال رخ دادن است!

تن تن با کمک انجمن مخفی پسران اژدها و دوستش چانگ (که بعداً در داستان با او روبرو می شود)، موفق می شود بر موانع بی شماری غلبه کند تا در نهایت بر دشمنان خود پیروز شود و شبکه فساد آنها را منحل کند.

 

برای بسیاری از طرفداران، نیلوفر آبی  پر از هیجان هستش  که در دیگر ماجراهای تن تن احساس نمیشود.

درسته که تن تن معمولا تنها به سراغ تبهکاران میره اما تنهایی تنها مشکل او نیست، چون اون باید با خیانت، توطئه، حکم اعدام و جنون همراه با تهدیدات فیزیکی و حتی بلایای طبیعی روبرو بشه و همه اینها در مسیر ماموریت او قرار می گیرن. قاطعیت و توانایی تن تن برای غلبه بر این مشکلات بی شمار معیار واقعی موفقیت اوست.

 

جلد کتاب تن تن نیلوفر آبی

 

درباره نماد اژدها در داستان تن تن و نیلوفر آبی

اژدها دارای قدرت های شگفت انگیزی است و در سنت چینی، با محافظت و دفع ارواح شیطانی مرتبط است.

 

 

فیگور تن تن درگلدان نیلوفر آبی Blue Lotus vase

 

کاور کتاب تن تن و نیلوفر آبی

آنا می وونگ، بازیگر نقش هوی فی در شانگهای اکسپرس، موضوع مقاله ای در مجله A-Z بود. همراه با این مقاله، تصویری از زن جوان بود که در مقابل اژدهای قرمزی که از پس‌زمینه سیاه بیرون آمده بود و ژست گرفته بود. این عکس بدون شک الهام بخش جلد کتاب نیلوفر آبی از چاپ اول در سال 1936 تا تجدید چاپ سال 1942 بود.

 

 

از دسامبر 1946، زمانی که کتاب به صورت رنگی منتشر شد، جلد آن تغییر یافت و از اون زمان به بعد اژدهای سیاهی روی پس‌زمینه‌ای قرمز به نمایش گذاشته شد.

قرمز رنگی است که نماد رمز و راز است.

 


عنوان

در فیلم اکسپرس شانگهای به تهیه کنندگی فون استرنبرگ و مارلین دیتریش در نقش لیلی شانگهای، یک تلگرام مرموز به یک نیلوفر آبی اشاره دارد که بنظر میرسد هرژه از همین جا ایده نامگذاری داستان به ذهنش رسیده.

 

 

تن تن در ماجراجویی قبلی خود، سیگارهای فرعون، ناخواسته در فیلمبرداری یک صحنه کلیدی در فیلم پرفروش راستاپوپولوس با عنوان شوالیه های عربی - در نسخه اصلی فرانسوی با عنوان Petite-fille de Sheik دخالت کرد.

درباره کتاب سیگارهای فرعون

درباره شخصیت راستاپوپولوس در ماجراهای تن تن

 

 

 

در نیلوفر آبی، تن تن خود را در سینما مخفی می‌کند تا از دست چند سرباز فرار کند و در نهایت صحنه را در یک تریلر روی صفحه نمایش بزرگ تماشا می‌کند. بیلبوردهای بیرون از سینما عنوان فیلم را با عنوان نفرت شیخ نمایش می دهند. این عنوان بیانگر انتقام و تلافی و مطابق بامضمون داستان است.

 

چانگ، یک الگوی تاثیر گذار

هرژه که می‌خواست واقع‌گرایی در داستان‌هایش به سطوحی که تا به حال دیده نشده بود برسد، از توصیه‌های کشیشی به نام پدر گوست استفاده کرد که او را به یک دانشجوی چینی ۲۷ ساله در آکادمی هنرهای زیبای بروکسل معرفی کرد. نام این مرد جوان چانگ چونگ چن بود. چانگ با دقت زیاد چشم انداز فرهنگی، هنری و سیاسی چین را توصیف کرد و با این کار چشمان هرژه را به دنیایی باز کرد که هرگز نمی شناخت. هرژه بلافاصله تصمیم گرفت تا بسیاری از اطلاعاتی را که از معلم جوان چینی خود می‌آموزد، در آثار هنری و روایت خود بگنجاند.

 

هرژه و همسر اولش Germaine به همراه چانگ در بروکسل، سال ۱۹۳۴

 

 

خود هرژه درآینده این موضوع را تأیید می کند: «با نیلوفر آبی بود که من دنیای کاملاً جدیدی را کشف کردم». (سدول 1989)
از طریق ملاقات های او با چانگ و افزایش اطلاعاتش، شاهکار نیلوفر آبی خلق شد. این نقطه عطفی برای هرژه بود، و از این پس هر ماجراجویی تن تن با دقت مورد بررسی قرار می گرفت.

به همین دلیل خیلی از طرفداران، ماجراهای تن تن رو. به دو دسته قبل از نیلوفر آبی و بعد از نیلوفر آبی تقسیم میکنند.


یک نقاشی دیواری تاریخی

در سال 1937 ژاپن شمال شرق چین را اشغال کرد. در آن زمان، بسیاری از قدرت‌های بزرگ غربی در چین حضور داشتند و بخش‌های کوچکی از قلمرو به نام «شهرک‌سازی» یا «امتیاز» بین‌المللی را اداره می‌کردند.

 

 

در یک بخش از داستان، تن تن در میان شهرک‌ها به سر می‌برد، زیرا رئیس پلیس فاسد داوسون او را از بخش بریتانیا بیرون می‌کند و او در سراسر قلمرو چین به منطقه تحت کنترل ژاپن منتقل می‌شود.


همراهی تن تن با مردم چین

تن تن علیرغم اینکه در فرهنگ چین کاملاً بیگانه است، اما در برابر سوء استفاده از مردم محلی توسط هموطنان غربی خود ایستادگی می کند. از صفحه 19 تا پایان نیلوفر آبی، تن تن به سبک چینی لباس می‌پوشد، نه به عنوان یک حرکت ساده برای همبستگی، بلکه برای ترکیب شدن با جمعیت!


دیدار تاریخی

تن تن قهرمانانه پسر جوانی را از غرق شدن نجات می دهد و خیلی زود با هم دوست می شوند. پسر از نجات جانش توسط یک فرد سفیدپوست شگفت زده می شود، زیرا می گوید که پدربزرگ و مادربزرگش در جریان سرکوب بین المللی و انتقام گیری علیه شورش بوکسورها که هیئت های اروپایی را در سال 1900 تهدید می کرد، قتل عام شدند.

بنظر میرسه انتخاب نام چانگ و دوستی او با تن تن، تشکر و هدیه ای از طرف هرژه برای دوست خوب و تاثیرگذارش چانگ باشه که بالاتر درموردش صحبت کردیم.

 

خرید فیگور تی چانگ Tchang

 

تن تن و چانگ

 

ابهام زدایی از فرهنگ چینی

تن تن سعی میکند تا دوست جدیدش چانگ را در مورد اروپایی ها روشن کند و به او درباره کلیشه ها و کاریکاتورهای اشتباهی که درباره فرهنگ چینی است می گوید. در ادامه میبینیم که چانگ از تصورات غلط درمورد چینی ها متحیر شده و از خنده منفجر شده.

 

 

 

روح شاعرانه چینی

خداحافظی اشکبار چانگ بیانگر سنت شعر کهن کشورش است که امپراتوری آسمانی نامیده می شود. اگرچه تن تن به چنین خداحافظی های احساسی عادت ندارد، اما با دوستش همراه میشود و سعی میکند مثل او خداحافظی کند.

آقای وانگ چن یی با کلماتی زیبا و آغشته به روحیه آسیایی این لحظه صمیمانه را کامل می کند.

 

خداحافظی تن تن و چانگ نیلوفر آبی

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش