لوگوی بگوسیب
begooseeb logo

معرفی و درباره کتاب راز اسب شاخدار

تن تن و راز اسب شاخدار

 

کاپیتان در پی پیدا کردن یک صندوقچه قدیمی در اتاق زیر شیروانی اش، به خاطرات جدش، سر فرانسیس هادوک، می پردازد.

در این داستان با یکی از شرورهای معروف ماجراهای تن تن یعنی راکهام سرخ آشنا میشیم و همینطور داستان کشتی اسب شاخدار مربوط به جد پدری کاپیتان.

 

 

پیشنهاد بگوسیب: قاب عکس تن تن و راز اسب شاخدار

با اینکه تصویر روی جلد کشتی تک شاخ و دریا رو نشون میده، اما داستان داخل دریا اتفاق نمیافته  و فقط کاپیتان با تعریف کردن خاطرات جدش به دریا اشاره میکنه.

البته در جلد بعدی و ادامه داستان (گنج های راکهام) وارد یه دنیای جدید و یه ماجراجویی دریایی میشیم که خودش نیاز مند یک مقاله جداست.

 

تن تن در بازار بروکسل

 

داستانی غرق در زندگی روزمره بروکسل

در قاب‌های آغازین، تن تن رو میبینیم که در بروکسل، در بازار قدیمی قدم میزنه، که محلی‌ها اونجا رو «بازار کک‌فروش» می‌نامند و در قلب منطقه مارولز قرار دارد.

هرژه در همون ابتدا به اسم بازار اشاره میکنه: میلو خودش رو میخارونه، انگار میخواد بگه: "این مکان پر از کک است!"


چند نکته جالب در مورد زبان

در نسخه اصلی داستان به زبان فرانسوی، تاجر بازاری که ماکت اسب شاخدار رو به تن تن می فروشه (صفحه 3) به سبک بروکسل صحبت می کنه. در حالی که از فروش قایق به ساخارین امتناع میکنه اما در نسخه رنگی (1943)، صاحب غرفه به فرانسوی روان تری صحبت می کنه: «متاسفم، مسیو!
در نسخه رنگی بعدی، هرژه به دنیای گسترده‌تر فرانسوی‌ می‌پردازه و به همین دلیل گویش محلی بروکسل باید کنار گذاشته می‌شد.


یک ماجراجویی دو قسمتی

راز تکشاخ اولین عنوان از ماجراهای تن تن بود که در دو قسمت چاپ شد. ( راز اسب شاخدار و گنج های راکام )
ماجراجویی های بعدی تن تن این روند دیده شد؛ مثل:

هفت گوی بلورین و معبد خورشید

مقصد کره ماه و روی ماه قدم گذاشتیم


یک قلعه وسیع

تنها در انتهای کتاب گنج های راکهام هستش که خوانندگان میتونن نمای بیرونی قصر مارلین اسپایک ( مولینسارت ) رو ببینن. در راز تکشاخ، هرژه همچنان به مدل اصلی ساختمان وابسته بود: شاتو دو شورنی در دره لوار، فرانسه. به همین دلیل است که ممکن است متوجه اندازه نامتناسب زیرزمین هایی شوید که تن تن خود را در آن محبوس می بیند. هرژه آنها را به مقیاسی کشیده بود که مناسب قصر باشد، که بزرگتر از نسخه قطعی سالن مارلین اسپایک است.

 

مارلین اسپایک؛ شبیه به شورنی

قصر مارلین اسپایک از دو منبع الهام گرفته شده. این بنا از نظر معماری شبیه به شاتو دو شورنی هستش که قدمت اون به قرن ۱۶ برمیگرده و توسط سپهبد و خزانه دار نظامی پادشاه لوئیس دوازدهم تأسیس شده. این ساختمان که نه چندان دور از شهر بلویس واقع شده، در سال 1634 به درخواست Cheverny به طور اساسی بازسازی شد. هرژه یک بروشور توریستی برای قلعه در اختیار داشت. نمای جلوی تالار مارلین اسپایک از قسمت مرکزی قلعه با حذف دو ستون کناری الگوبرداری شده.

 

نام مولینسارت برگرفته از چیست؟

نظریه های مختلفی در مورد منشاء نام "Moulinsart" (Marlinspike) وجود دارد. یکی از این فرضیه‌ها، این نام را به Alive Devos، اولین دستیار هرژه که برای کار روی پروژه رنگ‌آمیزی در آلبوم‌هایی که قبلاً سیاه و سفید منتشر شده بودن (تا سال 1942) نسبت میدهد.

فرضیه دوم این هستش که یکی از اعضای خانواده او به تازگی به سارت مولن در والون برابانت نقل مکان کرده بود. این بنظر منطقی تر هستش.


اتاق خواب تن تن

اتاقی که تن تن از آنجا به کاپیتان هادوک تلفن می کند، بر اساس اتاق خواب پادشاه و خانه نگهبانی در شاتو د شورنی است. از سال 2001، Cheverny میزبان یک نمایشگاه دائمی به تن تن با عنوان: The Secrets of Marlinspike است. نکته جالب این است که بازدیدکنندگان میتونن اتاق خواب تن تن رو در نمایشگاه ببینن که هرژه هرگز در داستان ها به تصویر نکشیده.

 

تک شاخ یا درخشان؟

چندین کشتی واقعی الهام بخش Unicorn بودند: کارشناسان درباره کشتی به نام The Brilliant صحبت می کنند که در سال 1690 توسط استاد کشتی ساز سالیکون ساخته شد. اما شکل یونیکورن بر اساس ناوچه انگلیسی The Unicorn ساخته شده در سال 1745 است. برخی دیگر فکر می کنند که هرژه از عکس یک کشتی بادبانی الهام گرفته شده است که روی جلد مجله ای که توسط وزارت بلژیک منتشر شده بود الهام گرفته شده است. امور دریایی در نوامبر 1936.

 

کشتی تک شاخ تن تناسب شاخدار تن تن

 

سرنوشت نستور

در حالی که Red Rackham's Treasure بعد کاملاً جدیدی را به دنیای تن تن با یک شخصیت جدید غافل معرفی می کند، اولین حضور به یاد ماندنی نستور در The Secret of the Unicorn را نباید فراموش کرد.

 

ویژگی تعیین کننده شخصیت او بلافاصله آشکار است: وفاداری. این ارادت، که در مورد برادران برد نادرست بود، کاملاً در خدمت کاپیتان هادوک قرار می گرفت. و دلیل خوبی دارد: این کاپیتان است که پس از دستگیری نستور توسط دستان بلند پسران Thom(p) از پرونده او دفاع می کند و با این کار آزادی او را تضمین می کند (صفحه 55).


یه دقیقه اومدن و سریع رفتن!

در این داستان چند شخصیت‌ زودگذر رو میبینیم که از تخیل عمیق هرژه رو میرسونه.

برادران پرنده، دوقلوهای واقعی بر خلاف تامسون و تامپسون، گنگستر هستن! پس از دستگیری، ظاهراً بقیه عمرشون رو در زندان سپری می‌کنن.

همچنین این دو دلال عتیقه و جاعلان هنری، در آخرین ماجراجویی نا تمام هرژه ( هنر الفبا ) به چشم میخورن.

 

برادران پرنده ماجراهای تن تن

 

بدون هیچ ردی ناپدید شد

ایوان ساخارین گروهی از شخصیت‌ها رو رهبری می‌کنه که به نظر می‌رسه ممکنه نقش اصلی داشته باشن، اما از صفحه ناپدید می‌شوند و ما را در مسیر باغ هدایت می‌کنند. در صفحه ۵۸ کتاب میفهمیم که اون رفته و بعدش دیگه اون رو نمی بینیم. نام او یادآور سال های جنگ است، چون اون زمان از ساخارین به عنوان جایگزین شکر استفاده می شد که به سختی پیدا میشد و قیمت بالایی داشت.

 

ساخارین در ماجراهای تن تن

 

Aristides Silk نام جیب بری وسواسی، ، اشاره ای به پارچه ابریشمی داره که برای دستکش های نظامی تشریفاتی استفاده میشه. در سال 1942، تعداد جیب برها زیاد بود. شخصیت مؤدبانه آقای سیلک تغییری تازه در ساخت کاراکتر دزد بود.

 

 

دزد دریایی شرور ولی محبوب

اگه دزد دریایی واقعی انگلیسی جان راکهام (1720-1682)، موضوع مقاله‌ای که هرژه در سال 1938 خواند، الهام‌بخش رد راکهام ، هرژه تقریبا به اون وفادار بوده. مثل موی بلند و کمی حالات زنانه. ( تقریبا مثل کاپیتان جک اسپارو در دزدان دریایی کارائیب / جانی دپ )

خود هرژه میگفت: که تحت تأثیر طرحی از هنرمندی به نام Rascalon قرار گرفته که مونتبارز نابودگر رو به تصویر کشیده.

پیشنهاد بگوسیب: فیگور راکهام سرخ Red Rackham
 

راکهام سرخ ماجراهای تن تن

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش