لوگوی بگوسیب
begooseeb logo

درباره کتاب تن تن و گنج های راکهام

داستان تن تن گنج های راکهام

 

در سال۱۹۴۴ میلادی گنج های راکهام ، دنباله داستان راز اسب شاخدار منتشر شد که در اون تن تن و برادران تامسون، کاپیتان هادوک رو در سفری مربوط به جد پدری کاپیتان، سر فرانسیس هادوک همراهی می کنن. تکه کاغذهای کشف شده در داستان قبل در واقع یک نقشه گنج هستن که راه رسیدن به طلا و جواهرات دزد دریایی راکهام رو نشون میده.

همچنین شخصیت پروفسور تورنسل، تو این کتاب معرفی میشه و در جستجوی گنج گم شده کمک میکنه. اون به کاپیتان هادوک کمک می کنه تا خونه اجدادی خانواده اش، مارلین اسپایک ( مولینسارت ) رو به دست بیاره. این داستان پر از صحنه های هیجان انگیز، مهم و زیبا هستش مخصوصا صحنه های مربوط به زیردریایی معروف پروفسور!

 

 

یک ماجراجویی دو قسمتی

داستان دو قسمتی راز اسب شاخدار و گنج های راکهام، یکی از محبوب ترین کتاب های ماجراهای تن تن هستن که درواقع خط داستانی اونها به هم دیگه وابسته است.

 

اسب شاخدار و گنج های راکهام

 

در این ماجراجویی عجیب و غیرقابل پیش‌بینی، هرژه موقعیت های خنده‌دار، ایده‌های جدید، شخصیت‌های جدید و حتی یک اقامتگاه جدید برای کاپیتان هادوک رو معرفی می‌کنه که به عنوان پایگاهی برای تن تن و دوستاش در ماجراهای آینده خواهد بود.( کاخ مارلین اسپایک یا مولینسارت که بالاتر اشاره شد )


شخصیت جدید: پروفسور تورنسل

شاید اگه کسی اولین باره که ماجراهای تن تن رو میخونه، با ورود تورنسل و اولین دیالوگ هاش با خودش بگه که این دیگه چه موجود خنگیه؟! اما با گذشت چندصفحه میبینیم که اون واقعا یه متخصص و مردی دانا هستش. فقط بخاطر سنگینی گوشش بعضی وقتا کاپیتان و بقیه رو عصبی میکنه.

 

پروفسور تورنسل در گنج راکهام

 

از یک استاد به استادی دیگر

هرژه برای خلق بسیاری از شخصیت های ماجراهای تن تن از افراد واقعی الهام گرفته. پروفسور تورنسل هم یکی از همون موارد هست. البته اون یکم کوتاه تر از همتای واقعی خودش به تصویر کشیده شده؛ اما به طور کلی از دانشمند سوئیسی به نام پروفسور آگوست پیکارد الگوبرداری شده که در سال 1953 رکورد جهانی عمیق ترین سفر اقیانوس رو به نام خود ثبت کرد.

 

پروفسور تورنسل واقعی

 


قاب مورد علاقه هرژه

هرژه به این بخش از نقاشی خودش که بدون دیالوگ هست بسیار علاقه مند بود و می گفت که این قاب بسیار خوب ساخته شده. این نقاشی سه چیز رو بازگو میکنه: لنگر انداختن کشتی، کشیده شدن قایق به ساحل و شروع اکتشاف در جزیره.

نقاشی مورد علاقه هرژه در گنج های راکهام

 

افق و قایق سیریوس، بخشی از تصویر با تن تن و برادران تامپسون پر شده و بخشی با ساحل شنی که هادوک در حال قدم زدنه، سه رویداد مختلف و مرتبط همه در یک مربع چند سانتی متری.

 

 

عکس بالا یکی از نماهای عریض و بدون دیالوگ در ماجراهای تن تن هستش. درواقع هرژه با این تصویر به مخاطب اجازه میده تا جزیره ای که تن تن و دوستاش درحال اکتشاف هستن رو بهتر درک کنه.


عمارتی برای یک ملوان

قصر مولینسارت تن تن

 

اگرچه نام فرانسوی سالن مارلین اسپایک، Moulinsart، توسط هرژه با برداشتی از نام دهکده بلژیکی Sart-Moulin ساخته شده، اما عمارتی که هرژه از اون به عنوان الگوی ظاهری کاخ استفاده کرده، Chateau de Cheverny هستش.

دره لوار در فرانسه که البته هرژه دو ستون بیرونی ساختمان رو حذف کرد. برای هادوک رسیدن به خانه اجدادی، یک اتفاق با ارزش معنوی بود، اما به تصویر کشیدن قصری به این وسعت از نظر هرژه خودنمایی بود.

 

 

طوطی های سخنگو

پس از رسیدن شخصیت ها به جزیره کارائیب، اون ها با انواع شگفتی ها روبرو میشن.

ابتدا پوسته یک قایق پنهان شده در شن و ماسه رو پیدا می کنن، سپس استخوان های انسان و مجسمه ای عجیب از سر فرانسیس هادوک در میان جنگل!

 

جنگل پر از حس زندگی و بسیار پر سر و صدا است. ناگهان تن تن و دوستاش سر و صداهای زیادی میشنون. صدای طوطی های رنگارنگ روی درخت که به سبک کاپیتان توهین می کنن. شگفت‌انگیزترین چیز اینه که طوطی ها حرف های بدی میزنن که مستقیماً از زبان سر فرانسیس هادوک الهام گرفته شده و طی صدها سال از طوطی به طوطی دیگه منتقل شده!


رام ( نوشیدنی ) من را جیره بندی کنید!

همانطور که تن تن و دوستاش در حال گشتن هستن، به این مجسمه معروف میرسن! مجسمه ای چوبی از جد پدری کاپیتان سر فرانسیس هادوک.

احتمالا اون داره میگه: رام من را بدهید ( رام به معنی نوشیدنی الکلی )


همه چیز خوب تموم شد اما تورنسل هنوز نمیشنوه

بیچاره کاپیتان هادوک! یه جمله رو بارها با روی خوش گفت اما پروفسور تورنسل بسیار کم شنوا است. نه توضیح و نه بلندتر حرف زدن فایده نداره.

 

 

از سیاه و سفید تا رنگی

گنج های راکهام اولین بار به صورت نوارهای سیاه و سفید در روزنامه لو سوآر منتشر شد که در مجموع 183 نوار منتشر شد.

 

هرژه این نوارها رو برید و اون ها رو به دفترچه ای چسباند و سپس از اونها به عنوان مبنای ساختار کتاب رنگی استفاده کرد که در سال 1944 منتشر شد. هرژه بسیاری از جزئیات پس زمینه رو پر کرد، اشتباهات متن رو اصلاح کرد و همچنین بخش هایی از متن رو ادیت کرد تا اینکه از نتیجه راضی شد.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش